جلد نخست از مجموعه مقالات «شوهاز» منتشر شد

عبدالسلام بزرگزاده: «شوهاز» کلمه‌ای اصیل از پهلوی باستان و به معنی پژوهش است

عبدالسلام بزرگزاده مولف کتاب «شوهاز» با اشاره به این‌که در این اثر، مجموعه مقالات پژوهشی گنجانده شده، گفت: شوهاز کلمه‌ای اصیل از پهلوی باستان و زبان بلوچی به معنی پژوهش و جستجو است....

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵
این کتاب مجموعه مقاله‌هایی است که درباره سیاست، تاریخ، هنر، اقتصاد و فرهنگ به نگارش درآمده است.

وی افزود: «سیر تحول شعر و ادبیات بلوچی»، «جایگاه طنز در بلوچستان»، «نیمای بلوچستان»، «نوروز در بلوچستان»، «توسعه استان سیستان و بلوچستان»، «تاثیر موسیقی اقوام در ارتباطات و همبستگی بین ایرانیان»، «معراج‌خوانی در بلوچستان»، «در مورد شرح سریال شمبل و شاهی»، «جشن‌ها و اعیاد بلوچستان» و «مراسم ویژه مبارک رمضان» عناوین برخی مقاله‌های این کتاب هستند.

این پژوهشگر ادامه داد: در یک مقاله به مسائل سیاسی از جمله تقسیم‌بندی اقوام و مذاهب ساکن در استان سیستان و بلوچستان از نگاه جناحی، مذهبی، تجزیه‌طلبان و مستقلان (اگرچه درصد اندکی هستند) و آنها که نگاه ملی به ایران دارند، پرداخته شده و در این تقسیم‌بندی به دیدگاه‌ها و مطالبات آنها اشاره شده است. اینکه چه مطالباتی دارند و در این جامعه آماری درصد جمعیت نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله نتیجه‌گیری شده که اکثر مردم سیستان و بلوچستان، مستقلان و میانه‌روها هستند و اینها قبل از دولت اعتدال وجود داشتند.

بزرگزاده بیان کرد: در رابطه با فرهنگ عامه، آب در باورهای مردم بلوچ، دعاها و نفرین‌ها در فرهنگ مردم بلوچ، شاخص‌های قومی نیز مطالبی کار شده است. ضمنا درباره جشن‌ها؛ به اعیاد و جشن‌ها به ویژه جشن‌های ملی و قومی، مذهبی به همراه تصاویر پرداخته شده است. جشن خرما، نوروز در بلوچستان (در مکران و سرحد، تمام آئین‌های نوروزی مدنظر قرار گرفته است)، خوراک و پیشینه نوروز در بلوچستان به تفصیل آمده است.

وی درباره دلیل نامگذاری کتاب به نام «شوهاز» عنوان کرد: به دنبال یک واژه بامسمای بلوچی بودم که این نام را انتخاب کردم، می‌دانید که زبان بلوچی خویشاوندی نزدیکی با زبان پهلوی باستان دارد. ما معتقدیم اگر بخواهید ردپای زبان اصیل فارسی را پیدا کنید می‌توانید رد آن‌ را در زبان گیلکی، کردی، تالشی، طبری و بلوچی بیابید. این زبان‌های هم‌ریشه و خویشاوند با پهلوی باستان بودند. با تحقیقاتی که داشتم و با مراجعه به کتاب فرهنگ لغت پهلوی به فارسی بهرام فره‌وشی دریافتم که بیش از پنجاه درصد واژگان آن برای یک بلوچ بی‌سواد قابل درک است.

این مولف اظهار کرد: کلمه شوهاز نیز از همین نوع واژه‌هاست و هر غیر بلوچی که این کتاب را می‌بیند این سوال در ذهنش پیش می‌آید که شوهاز به چه معناست؟ شوهاز؛ به معنی پژوهش و جستجو است و این نامگذاری ارتباطی با تحقیق پیش رو داشت. در این اثر، مجموعه مقالات پژوهشی گنجانده شده است. ضمن اینکه شوهاز کلمه‌ای اصیل از پهلوی باستان و زبان بلوچی است.

کتاب «شوهاز» جلد نخست از یک مجموعه پنج جلدی است که در هر جلد موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرد.
منبع: ایبنا
نظر شما