«زندگی و زمانه علی‌اصغر حکمت شیرازی» منتشر می‌شود

فرازهای مهم زندگی سیاسی وزیر فرهنگ عصر پهلوی

رضا مختاری‌اصفهانی، تاریخ‌نگار و سندپژوه از پایان تالیف کتاب «حکایت زندگی، زمانه و کارنامه علی‌اصغر حکمت شیرازی» خبر داد....

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵
رضا مختاری‌اصفهانی، تاریخ‌نگار و سندپژوه درباره جدیدترین کتابش گفت: تالیف کتاب «حکایت زندگی، زمانه و کارنامه علی‌اصغر حکمت شیرازی» به پایان رسیده و آماده انتشار است.
وی افزود: در واقع این کتاب با واقعه کشف حجاب آغاز می‌شود؛ زمانی که حکمت وزیر فرهنگ دولت رضاشاه است و این واقعه جزء فرازهای مهم زندگی سیاسی وی به شمار می‌آید.
این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: حکمت در واقعه کشف حجاب نگاه اعتدالی دارد اما برخی کارگزاران عصر پهلوی نخست با رویکردی غیراعتدالی با این واقعه برخورد می‌کنند و وزیرفرهنگ تلاش می‌کند که دیگران را به نگاه اعتدالی با این واقعه فرابخواند.
مختاری‌اصفهانی اظهار کرد: در فصل دیگری از کتاب در واقع با یک فلش‌بک (بازگشت به گذشته) به خانواده، زندگی و زادگاه وی توجه شده و تلاش کردم تا زمانه و محیطی که در آن رشد و نمو یافته را ترسیم کنم.
وی بیان کرد: پس از کودتای ۱۲۹۹ ه.ش شاهد رشد و ترقی حکمت هستیم و با شکل‌گیری حکومت پهلوی وی پله‌های ترقی را طی کرده و تا زمان بازنشستگی پست‌های متفاوتی از جمله ریاست دانشگاه تهران، بنیانگذاری کتابخانه ملی و پست سفارت را به عهده می‌گیرد.
این سندپژوه عنوان کرد: در فصل پایانی کتاب به «میراث حکمت» کارنامه، نوشتار، تحقیقات و حضورش در دانشگاه تهران پرداخته‌ام.
مختاری اصفهانی گفت: این زندگینامه با توجه به جزئیات مختلف و آنچه که از حکمت در دسترس داریم گردآوری شده است؛ یادداشت‌های روزانه‌ای که از ۱۶ سالگی آغاز شده و نشان از نگاه دقیق وی دارد.
وی افزود: یادداشت‌های حکمت قبلا از سوی دکتر محمد دبیرسیاقی منتشر شده است؛ یادداشت‌های روزانه‌ از اسفند ۱۲۸۷ شمسی شروع شده و در آذر ۱۲۹۰ شمسی پایان می‌یابد. این یادداشت‌ها مربوط به دوران نوجوانی و روزگار دانش‌آموزیش در مکاتب قدیم و مدارس جدید شیراز است، همراه با فعالیت‌های مطالعات ادبی ـ اجتماعی، از تحریر مقالات، تشکیل انجمن‌ها، حضور در محافل دینی، نشست و برخاست با چهره‌های علمی، ادبی، هنری، دینی و مدیران دستگاه‌های اجرایی و نظایر آن.
این تاریخ‌نگار ادامه داد: در کتاب «حکایت زندگی، زمانه و کارنامه علی‌اصغر حکمت شیرازی» رویکرد اسنادی نیز لحاظ شده و از اسناد آرشیو ملی و مرکز اسناد ریاست جمهوری نیز استفاده شده است. به نوعی می‌توان گفت با بهره‌گیری از اسناد به ویژه اسناد ارزشمندی که از دوره سفارت وی در هند وجود دارد، رویکرد سندی در کتاب حفظ شده است.
مختاری‌اصفهانی عنوان کرد: در تالیف کتاب تلاش شده تا از اسناد دست اول استفاده شود و در مجموع کتاب از یادداشت‌ها،‌ روزنامه‌ها، اسناد و برخی منابع دست اول بهره گرفته است. همچنین در ترسیم فضای شیراز زمان حکمت، فضای سیاسی و افراد آن دوره، اصل تکیه بر منابع پایه است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه آثاری درباره حکمت منتشر شده است، اما این آثار کمتر جنبه پژوهشی داشته و در کتاب «حکایت زندگی، زمانه و کارنامه علی‌اصغر حکمت شیرازی» تلاش بر آن است با رویکرد پژوهشی تاثیر نسل حکمت را در مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور بررسی کنیم.
منبع: ایبنا
نظر شما