انتشار کتاب «سکه های ایران پیش از اسلام در موزه مرکزی آستان قدس رضوی»

نوشته امین امینی

سکه یکی از مهم ترین مستندات تاریخی است که شاید بتوان آن را گاهشمار ادوار تاریخ بشری دانست و در این میان بدیهی است که تاریخ کهن ایران زمین به عنوان یکی از پایگاه های پایا و پویای تمدن می تواند به روایت سکه ها مورد بررسی و کاوش قرار گیرد...
شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
سکه یکی از مهم ترین مستندات تاریخی است که شاید بتوان آن را گاهشمار ادوار تاریخ بشری دانست و در این میان بدیهی است که تاریخ کهن ایران زمین به عنوان یکی از پایگاه های پایا و پویای تمدن می تواند به روایت سکه ها مورد بررسی و کاوش قرار گیرد. رخدادهای تاریخی، تحولات سیاسی، اقتصادی و مذهبی را می توان در آیینۀ سکه ها به تماشا نشست و به تاریکی قرن ها با تلالو سکه ها نوری افشاند.
کتاب پیش رو، چنان که از عنوان آن پیداست. دو هدف اساسی را دنبال می کند: نخست، نمایش و معرفی سکه های موجود در گنجینۀ آستان قدس رضوی و دوم بررسی موشکافانۀ ویژگی های کلی سکه های پیش از اسلام.
از آن جا که سکه ها مهم ترین اسناد عینی و ملموس به جا مانده از دنیای کهن هستند، بررسی دقیق ویژگی های ظاهری آنها هم چون اندازه، وزن، جنس تقسیمات واحد، نقوش پشت و رو، سال ضرب، محل ضرب و همچنین دسته بندی تیپ ها و سبک های نقوش آنها ، ضروری می نماید.
فهرست این کتاب به شرح زیر است:
سخن آغازین
پیش گفتار
شاهنشاهی هخامنشیان
لیدی
هخامنشی
مقدونی
سلوکی
باختری
شاهنشاهی اشکانیان
پادشاهی محلی خاراسن
پادشاهی محلۀ پارس
شاهنشاهی ساسانیان
کتاب نامه
فهرست اهداکنندگان سکه به آستان قدس رضوی
امینی، امین، سکه های ایران پیش از اسلام در موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی، تهران، پازینه، ۳۶۴ صفحه، شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه، قطع: وزیری، بها: ۳۵۰۰۰۰ ریال، ۱۳۹۵.
نظر شما