انتشار «یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی» با تصحیح رسول جعفریان

این کتاب توسط انتشارات مورخ منتشر شده است

کتاب «یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی: وقایع سال‌های ۸۹۲-۱۰۴۲ هجری قمری» با تصحیح رسول جعفریان منتشر شد....
یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵
کتاب «یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی: وقایع سال‌های ۸۹۲-۱۰۴۲ هجری قمری» با تصحیح رسول جعفریان از سوی نشر مورخ منتشر شد.
کتاب «یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی: وقایع سال‌های ۸۹۲-۱۰۴۲ هجری قمری» برگرفته از نسخه‌ای با عنوان «یادداشت‌های تاریخی» است که به کوشش رسول جعفریان تصحیح شده است.
مصحح معتقد است که عنوان «یادداشت‌های تاریخی» همان است که کسی روی نسخه ۲۰۱۹۷ ملی نوشته، گرچه جایی در متن چنین نامی یا نام دیگری نیامده است.
این نسخه درباره روزگار صفوی از سال ۸۹۲-۱۰۴۲ق. است که شواهد نشان می‌دهد کسی در همان روزگار آن را فراهم آورده است. فرضیه دیگر آن است که کسی اوراقی را به‌دست آورده که مثلا تا یک دوره خاص بوده و او اطلاعات سال‌های جدید را بر آنها افزوده است. نگارش وقایع از سال ۹۸۷ به بعد کوتاه‌تر و بسیار خلاصه و بسا ارزشمندتر است؛ از این رو به نظر می‌رسد، نویسنده معاصر دوره شاه عباس اول و شاه صفی است. در هر صورت نویسنده سعی کرده به اجمال رویدادهای مهم این دولت را با تمرکز روی سلاطین صفوی، جنگ‌ها، و تحولات مهم سیاسی و گاه نکات دیگر که از نظر او اهمیتی داشته، ثبت کند.
کتاب «یادداشت‌های تاریخی از روزگار صفوی: وقایع سال‌های ۸۹۲-۱۰۴۲ هجری قمری» توسط انتشارات مورخ منتشر شده است و هم اکنون با شماره ثبت ۷۶۳۳۲ و رده‌بندی کنگره ۱۳۹۵ ۲۲ی۷۲ج/DSR۱۱۷۶ در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی است.
منبع: ایبنا
نظر شما