کنگره ملی قزلباشان در ایران و آناطولی آغاز به‌ کار کرد

این همایش در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود

رئیس دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر این کنگره در مراسم آغاز بکار این کنگره گفت: پدیده قزلباش‌ها زائیده صفویه در ایران است که بخشی از تاریخ ایران محسوب می‌‎شوند...
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵
رئیس دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی و دبیر این کنگره در مراسم آغاز بکار این کنگره گفت: پدیده قزلباش‌ها زائیده صفویه در ایران است که بخشی از تاریخ ایران محسوب می‌‎شوند.
وی با یادآوری اهمیت قزلباش‌ها در تاریخ ایران و آذربایجان، تصریح کرد: دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی کنگره را در چهار محور قزلباشان و هویت، قزلباشان و صفویه، قزلباشان و عثمانی و قزلباشان در پس از سقوط حکومت صفویه برگزار می‌کند که هر کدام زیر مجموعه‌های خود را دارند.
اصغری با بیان این‌که در اردیبهشت‌ماه برگزاری این کنگره قطعی شد و حدود دو ماه برای دریافت آثار مهلت داشتیم، ادامه داد: در این مدت ۱۲۸ چکیده مقاله و ۷۰ اصل مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که چهار مقاله به‌صورت سخنرانی کلیدی و ۲۸ مقاله به‌صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.
دکتر «حبیب ابراهیم‌پور» رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: شاه اسماعیل پس از تاجگذاری توانست یک دولت و ملت قوی تشکیل دهد که پیش از آن سابقه نداشت.
وی با بیان این‌که در زمان حکومت صفویه ساختار خدا، شاه و بنده به ساختار خدا، امام عصر، شاه و بنده تغییر یافت، گفت: این ساختار پس از حکومت صفویه هم ادامه دارد.
ابراهیم‌پور با یادآوری اقدامات دانشکده ادبیات و علوم انسانی در خصوص صفویه‌شناسی تصریح کرد: گروه تاریخ دانشگاه به تازگی راه‌اندازی شده است، اما اقدامات و سمپوزیوم‌های مختلفی در این زمینه برگزار کرده است.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: مرکز مطالعات صفویه در دانشکده راه‌اندازی می‌شود.
منبع: ایسنا
نظر شما