انتشار کتاب «اندیشه‌های عرفانی و سیر احوالات شیخ صفی ­الدین اردبیلی»

اثر مهوش‌­السادات علوی، انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن

کتاب «اندیشه های عرفانی و سیر احوالات شیخ صفی ­الدین اردبیلی»، اثر جدید مهوش ­السادات علوی در ٢٧٤ صفحه با مقدمه دکتر سید سلمان صفوی از سوی انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن انتشار یافت...
شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
کتاب «اندیشه های عرفانی و سیر احوالات شیخ صفی ­الدین اردبیلی»، اثر جدید مهوش ­السادات علوی در ٢٧٤ صفحه با مقدمه دکتر سید سلمان صفوی از سوی انتشارات آکادمی مطالعات ایرانی لندن انتشار یافت.
حضرت سلطان­­ العارفین شیخ­ صفی­ الدین اردبیلی عارف کم­ نظیر جهان اسلام؛ مؤسس طریقت علویه صفویه است. تعالیم طریقت صفویه نقش مهمی در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و همچنین عرفان و تصوف اسلامی ایفا کرده است. تعالیم قرآن­ حکیم و سنت (ثقلین)؛ قلب طریقت صفویه است؛ چنان ­که ضرب­آهنگ آنها در ارکان این طریقت انعکاس یافته است. ارکان تعالیم طریقت صفویه عبارتند از: نقش محوری عرفان ثقلین، تعامل طریقت و شریعت، طریقت و حقیقت به عنوان یک کل واحد، زهد و عشق، تعامل ذکر و فکر و عمل، اهمیت اخلاق سازنده اجتماعی سالک در سلوک، تعامل عشق و معرفت، خلوت­ نشینی و مراقبه وَ تعامل سازنده طریقت و سیاست.
حُسن اخلاق، سخاوت، گذشت و جوانمردی از ارکان عرفان اجتماعی شیخ صفی­ الدین اردبیلی است. این عارف تمدن­ سازموفق شد با انعکاس عرفان از کنج زاویه­ ها بر سپهر جامعه، با ادغام ذکر و فکر و عمل فردی و اجتماعی؛ آنها را در صحنه زندگی اجتماعی بُروز عینی دهد.
مهوش ­السادات علوی محقق این اثر، عرفان­ پژوه معاصر که دو کتاب به فارسی و انگلیسی درباره حضرت مولانا و مثنوی­ معنوی در تهران و لندن منتشر کرده، موفق شده «طریقت، اندیشه­ های عرفانی و سیر احوالات شیخ صفی ­الدین اردبیلی» را با نثری روان و طرح نکات برجسته عرفانی به نسل امروز معرفی کند. این کتاب گامی مثبت و سازنده برای معرفی «طریقت شیخ صفی­ الدین اردبیلی» برای تشنگان عرفان ناب مکتب الهی ثقلین است که در آن فتوت اجتماعی، بندگی و عشق به خدای یگانه، سرلوحه سالک الی­ الله ­تعالی است.
این کتاب در دو بخش و ١٧ فصل، نمایه آیات قرآن­ حکیم و نمایه اَعلام و اصطلاحات تنظیم شده است. بخش اول شامل «اندیشه­ های عرفانی شیخ صفی­ الدین اردبیلی» در نُه فصل است:
فصل اول: ارکان تعالیم طریقت صفویه
فصل دوم: سخنان عرفانی شیخ قدّس ­الله­ سرّه
فصل سوم: ذکر تفاسیر شیخ قدّس ­الله ­سرّه بر آیات کلام­ الله­ حکیم
فصل چهارم: ذکر تفاسیر شیخ قدّس ­الله سرّه بر احادیث نبوى(ص) و سخنان بزرگان عرفان و تصوف
فصل پنجم: ذکر تفاسیر شیخ قدّس­ الله ­سرّه بر کلمات و عبارات مشایخ
فصل ششم: ذکر تفاسیر شیخ قدّس­ الله­ سرّه بر ابیات عرفانی
فصل هفتم: ذکر کلمات عرفانی شیخ قدّس­ الله ­سرّه در قالب حکایات
فصل هشتم: ذکر کلمات منثور شیخ قدّس­ الله ­سرّه
فصل نهم: اشعاری از شیخ قدّس­ الله­ سرّه و شرح ابیات
بخش دوم کتاب شامل «سیر احوالات شیخ صفی­الدین اردبیلی» در هشت فصل است:
فصل اول: احوال زمان حمل، ولادت و دوران کودکی شیخ قدّس­ الله ­سرّه
فصل دوم: ذکر احوال توفیق و طلب شیخ قدّس ­الله­ سرّه
فصل سوم: ذکر وصال شیخ قدّس­ الله ­سرّه به مرشدالاقطاب و العارفین شیخ زاهدگیلانی
فصل چهارم: احوال شیخ قدّس ­الله­ سرّه در زمان شیخ زاهدگیلانی
فصل پنجم: ذکر برخی از ویژگی­های شخصیت شیخ قدّس ­الله ­سرّه
فصل ششم: ذکر ایام واپسین حیات شیخ قدّس­ الله ­سرّه
فصل هفتم: ذکر رحلت شیخ قدّس ­الله ­سرّه به حیات باقى
فصل هشتم: ذکر عظمت معنوى شیخ قدّس­ الله ­سرّه
نظر شما