روانشناسی تاریخی چیست؟

ترجمه: امید کفیل کاشانی

شما چه محققی باتجربه باشید چه تازه کارِ علاقمند به این پرسش ها، به انجمن بین المللی روانشناسی تاریخی خوش آمدید. ما شما را دعوت میکنیم تا با ما به سفری هیجانی و فکری بیایید که گذشته را کاوش می کند، به اکنون وصل می شود و در حال شکل دادن به آینده ای انسانی و پایدار است....

یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
رویداد های کنونی و سابقه ی تاریخی پر از مقاطعی هستند که در آنها افراد و گروه ها چیزهایی میگویند و انجام میدهند که به نظر غیرمنطقی می باشد.آیا شما تا حالا حس کرده اید که از بین توضیحات مرسوم از چنین رخدادهایی در قالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی یا فکری چیزی گم شده است؟
اگر چنین است،پس روانشناسی تاریخیPsychohistory] ] ممکن است برای شما باشد. روانشناسان تاریخ psychohistorians]] سطحی کمتر توجه شده ولی بسیار مهم از توضیح هویت انگیزه های ناخودآگاه ِ افراد و گروه ها را اضافه می کنند.

ما روانکاوی و آگاهی های مرتبط با آن را می آوریم تا کمک کنیم نقش انگیزه های ناخودآگاه در تاریخ، منابع این انگیزه ها در تاریخ پرورش کودک و تاثیرات روانشناختی نسل کشی ها، بردگی، جنگ ها و دیگر آسیب های بزرگ را روی افراد و گروه ها بفهمیم. بسیاری از ما متخصصان حرفه ای در زمینه گسترده ای شامل تاریخ، روانشناسی و دیگر علوم انسانی هستیم در حالی که دیگران در زمینه های کاربردی مانند روان درمانی و کار اجتماعی متخصصند. انجمن روانشناسی تاریخی شامل دانشجویان همه سنین و علاقمندان به این زمینه و کاربرد آگاهی های آن در اصلاح ویرانگری انسان می باشد.
سه زمینه مرتبط تحقیقات روانشناختی تاریخی(psychohistorical ) وجود دارند.
۱-تاریخ کودکی:
این مورد شامل بحث هایی میشود از جمله این که چگونه کودکان در دوره های گوناگون تاریخی رشد کرده اند، خانواده ها چگونه در نظر گرفته شده اند، چگونه و چرا ترتیبات پرورش کودک رشد کرده اند، تغییر باورهای مرتبط با بدرفتاری با کودکان و اینکه چرا درباره واقعیت کودک آزاری حتی امروز انکار و بی توجهی هست. ما چنین توجهی را به دوره کودکی اختصاص می دهیم زیرا که زمینی است که روانشناسی بزرگسالان و رفتار از آن ریشه گرفته است.

۲-زندگینامه روانی:
ما در اینجا به دنبال فهم بازیگران منحصر به فرد تاریخی و انگیزه های آنها هستیم. زندگینامه روانی قدیمی¬ترین و تثبیت شده ترین گونه از تحقیق تحصیلی روانشناسی تاریخی شامل بازسازی رشد عاطفی شخص هست: خانواده و روابط اجتماعی؛ تصمیمات و اقدامات؛ و تعامل این فاکتور ها در متن فرهنگی و سیاسی زمان و مکان فرد؛ از آنجایی که اطلاعات زندگینامه ای دقیق نیاز دارد، این فرم از تحقیق تحصیلی مرسوم است که با شخصیت های تاریخی اخیر تمرین شود.

۳-روانشناسی گروه:
مانند افراد، روانشناسی گروه و رفتار تحت تاثیر احساسات، خیالات و عقده های ناخودآگاه است. در حالی که هیچ ذهن مشترکی جدا از افرادی که گروه را می سازند وجود ندارد، الگوهای فرهنگ مشترک و پرورش کودک به دیدگاه ها، خیالات، باورها و ارزش هایی که اغلب نقش قاطعانه ای در تاریخ بازی می کنند رشد می دهند. گروه های گوناگون با جنگ ها، انقلاب ها، نسل کشی ها و دیگر پروژه های بزرگ مقیاس تاریخی همراهی یا مخالفت می کنند.
این سه شاخه از روانشناسی تاریخی همپوشانی دارند. نخبگان سیاسی روانشناسی توده را دستکاری می کنند و هم تحت نفوذ آنند که زندگینامه روانی رهبران را با روانشناسی گروه ارتباط میدهد. علاوه بر الگوهای مشترک پرورش کودک،آسیب های بزرگ تاریخی مانند بردگی، جنگ ها و نسل کشی ها هویت گروه ها را شکل می دهند و انتقال بین نسلی آسیب ها زندگینامه روانی را با روانشناسی گروه ارتباط میدهد.
شما چه محققی باتجربه باشید چه تازه کارِ علاقمند به این پرسش ها، به انجمن بین المللی روانشناسی تاریخی خوش آمدید. ما شما را دعوت میکنیم تا با ما به سفری هیجانی و فکری بیایید که گذشته را کاوش می کند، به اکنون وصل می شود و در حال شکل دادن به آینده ای انسانی و پایدار است.
http://www.psychohistory.us/
منبع: مورخان
دیدگاه

محبوبه باقری
ممنون از مطالب ارزشمندتون
یه سوال داشتم
کتاب روانشناسی تاریخی از لری شینر ،ترجمه امید کفیل کاشانی
از کجا میتونم این کتاب رو تهیه کنم؟
ممنون

شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
امید
درود بر شما..اگر منظورتون از کتاب،مطلب وبسایتیه که ترجمه شده لینکش اینجاست :http://www.movarekhan.com/blog/the_relationship_between_psychology_and_history/
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۸
نظر شما