تا نگویند که از یاد فراموشانند!

به یاد شهدای کربلای ۴

شیرزاد عبداللهی، روزنامه نگار
چه معتقد باشیم که وقوع جنگ اجتناب پذیر بوده ، چه معتقد باشیم که جنگ بعد از بازپس گیری خرم شهر باید تمام می شد. چه مانند فرمانده وقت جنگ بیاندیشیم که بعد از یک پیروزی تعیین کننده در خاک عراق و با دست پر باید مذاکره می کردیم و چه حتی با آنهایی همنوا باشیم که چیزی کمتر از فتح کربلا و قدس آنها را راضی نمی کرد و... هر تحلیلی در باره جنگ داشته باشیم ، سربازان و بسیجی هایی که در این جنگ شرکت داشتند به وظیفه سربازی خود عمل کردند....

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷

▪️بنگر آن جامه کبودان افق، صبح دمان / روح باغ اند کزین گونه سیه پوشانند / چه بهاری است خدا را که در این دشت ملال / لاله ها آینه ی خون سیاووشانند/ آن فرو ریخته گل های پریشان در باد/ کز می جام شهادت همه مدهوشانند/ نامشان زمزمه ی نیمه شب مستان باد/ تا نگویند که از یاد فراموشانند.(محمرضا شفیعی کدکنی)

خبر ویران کننده است. فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ، از کشف پیکرهای مطهر ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای چهار خبر داد. غواصان با دستهای نسته به شهادت رسیده اند و بعضی از آنها هیچ جراحتی نداشتند و معلوم بود که زنده بگور شده اند. پیکرها متعلق به رزمندگان عملیات کربلای ۴ است که در دیماه ۱۳۶۵ اجرا شد.

▪️چه معتقد باشیم که وقوع جنگ اجتناب پذیر بوده ، چه معتقد باشیم که جنگ بعد از بازپس گیری خرم شهر باید تمام می شد. چه مانند فرمانده وقت جنگ بیاندیشیم که بعد از یک پیروزی تعیین کننده در خاک عراق و با دست پر باید مذاکره می کردیم و چه حتی با آنهایی همنوا باشیم که چیزی کمتر از فتح کربلا و قدس آنها را راضی نمی کرد و... هر تحلیلی در باره جنگ داشته باشیم ، سربازان و بسیجی هایی که در این جنگ شرکت داشتند به وظیفه سربازی خود عمل کردند. اگر انتقادی هست باید متوجه فرماندهان جنگ و نهادها و شخصیت های سیاسی وقت باشد. هم شهدا و هم جانبازانی که از زخم ترکش و گلوله و گازهای شیمیایی رنج می برند افتخار ما هستند. شهدای جنگ از جنس همت و باکری بودند. رزمندگان چیزی برای خود نمی خواستند.در همه کشورهای دنیا مردم با عقاید مختلف به جانباختگان میهن احترام می گذارند و به آنها افتخار می کنندو آنها را از خودشان می دانند.

▪️هدف عملیات کربلای ۴ فتح یا محاصره بصره بود. اما عملیات قبل از اجرا لو رفته بود و عراقی ها هوشیار و آماده پشت سنگرها نشسته بودند. یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام الرصاص بود. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص – بوارین جلوگیری کرد. در پدافند ام الرصاص عراقی ها ۹ رده مانع طبیعی و مصنوعی ایجاد کرده بودند، هرگاه از یک خط عقب رانده می شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می کردند. ایرانی ها کمبود تجهیزات جنگی را با روحیه فداکاری رزمندگان جبران می کردند.نیروهای ایرانی در بسیاری از عملیات ها با سلاح سبک ، استحکامات نظامی عراقی ها را در هم می شکستند. جنگ ایران و عراق از لحاظ نظامی بیشتر شبیه جنگ جهانی اول بود که نیروی انسانی نقشی مهم تر از تجهیزات پیشرفته داشت.

▪️هاشمی رفسنجانی فرمانده جنگ بعد از عملیات کربلای ۴ می‌نویسد: «مدتی به تنهایی در کنار ساختمان محل اقامت قدم زدم و فکر کردم. شکست عملیات، با آن همه امکانات و تبلیغات که داشتیم، بسیار تلخ است. دشمن از این وضع استفاده زیادی خواهد کرد. اگر بتوانیم جبران کنیم خوب است ، ولی روحیه‌ها پایین آمده و روحیه دشمن بالا رفته است.» وی در جایی دیگر می‌نویسد: «در مجلس سرخوردگی شدیدی در ارتباط با عملیات بروز کرده و قابل توجیه نیست که برای آن‌ها صحبت کنم. من هم در فشار شدید روحی قرار گرفتم.» رسما اعلام شد که در عملیات کربلای ۴ ، هزار تن شهید و ۳۹۰۰ تن مفقودالاثر و ۱۱۰۰۰ نفر مجروح شده اند.
هر قضاوتی در باره جنگ داشته باشیم وظیفه ماست که در برابر این شهیدان افتخار آفرین سر تعظیم فرود بیاوریم و احترام عمیق خود را نسبت به آنها ابراز کنیم.
منبع: فیس بوک نویسنده
نظر شما