دفاعیه خانم فاطمه رضایی از ادعای سرقت علمی از موضوع و محتوای پایان نامه ایشان

در رد پاسخ نشریه تاریخ علم دانشگاه تهران

فاطمه رضایی، دانشجوی دکتری دانشگاه علوم تحقیقات
بعد از انتشار یادداشت خانم رضایی (دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علوم تحقیقات) مبنی بر ادعای انتحال از موضوع و محتوای پایان نامه دفاع شده ایشان با محوریت قبله نمایی رونمایی نشده از «محمدهاشم الیزدی»، توسط خانم راضیه سادات موسوی و چاپ آن در نشریه علمی-پژوهشی «تاریخ علم» دانشگاه تهران؛ این ادعا از سوی یکی از داوران آن نشریه (که استاد مشاور ایشان هم بوده اند) رد شد.
در این یادداشت خانم رضایی ضمن طرح مجدد موضوع انتحال، مواردی از مقاله «جام جهان نما» نوشته خانم سادات موسوی را با محتوای پایان نامه خود و مقاله ای که از آن استخراج و پیشتر به نشریه تاریخ علم ارسال شده بود مقایسه و بر ادعای انتحال از اثر خود و آگاهی داور نشریه از این موضوع تاکید می کنند.
بدیهی است «شبکه مورخان» ضمن حمایت از رفتارهای اخلاقی و مبارزه با دست اندازی دیگران به حقوق صاحبان واقعی آثار، درباره این مطلب صرفاً به اطلاع‌رسانی می‌پردازد و مسئولیت‌های حقوقی این نوشتار با نویسنده است....

آدینه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
با سلام و سپاس؛ فایل مقاله انتحال (Pdf ضمیمه این یادداشت، منتشر شده در کانال مورخان) که زیر نظر استاد راهنما «دکتر موسی اکرمی»، نوشته شد و علیرغم تاکید ایشان با عدم چاپ از طرف مجله دانشگاه تهران مواجه شد، خدمتتان ارسال می شود. با سپاس مجدد از کانال خوب شما.

***
در پاسخ به ادعای دکتر حنیف قلندری عضو مجله تاریخ علم واستاد مشاور پایان نامه ومقاله انتحال شده از طرف خانم موسوی از مقاله وپایان نامه خانم رضایی با نام جام گیتی نما
مجله تاریخ علم دانشگاه تهران، در برابر دعاوی بنده ، سخنان استاد راهنما دکتر اکرمی مبنی بر چاپ مقاله انتحال در مجله نامبرده را، که زیر نظر ایشان نوشته شد ، متاسفانه نادیده گرفتند. فایل مقاله انتحال در پیوست آمده است.
استاد مشاور دکتر حنیف قلندری فراموش کرده اند زمانی که به عنوان مشاور پایان نامه را پذیرفتند، خود با دلایلی از آن جمله که «یزدی اگر عالم بود چرا در دارالفنون درس نمیخواند، یزدی کسی نیست» وبطور مداوم به این جمله پافشاری می کرد، این سخن ایشان جای نقد جدی میطلبد، آیا ایشان توجه نداشت که ماده تاریخی روی قبله نما جام گیتی نماست تاریخش١٢٤٥ ذکر شده؟ در آن زمان دارالفنونی بود ویا اگر بود فعالیتی جدی داشت؟ ایشان همواره قبله نمای رونمایی نشده یزدی که مبنای پایان نامه اینجانب بود را فاقد ارزش میدانست، گذشته از این ایشان به بکر بودن موضوع پایان نامه واقف بودند وبا سمتی که در مجله داشته ودارند وطبق اظهار نظر خودشان در جوابیه، مقاله اینجانب قبل از خانم موسوی به مجله تاریخ علم ارائه شده است؛ ولی متاسفانه با قصورهای متعدد از طرف ایشان و مجله تاریخ علم در انتشار مقاله مواجه گردیدم که بعد از چاپ مقاله انتحالی خانم موسوی خود بنده را مطّلع گردانیدند، إیا این اطلاع نمیتوانست قبل از انتحال صورت گیرد؟
باید متذکر شوم، نام پایان نامه اینجانب در اصل جام گیتی نما یا قبله نمای یزدی بود ولی بنا به گفته استاد راهنما دکتر اکرمی عضو مجله تاریخ علم دانشگاه تهران، رساله در معرفت و طریقه ساختن آلات شناخت زوال وساعات و قبله ازمحمد رضا یزدی یعنی به نام رساله ای که در آن قبله نما یا جام گیتی رونمایی نشده است، نام گذاشته شد.
آشکار است تا قبله نمای رونمایی نشده از مجموعه اقای ابراهیمی وپایان نامه اینجانب نبود، مقاله خانم موسوی معنا نداشت. پس جام کیتی نما زیر مجموعه پایان نامه ومقاله اینجانب است.از طرفی قبله نمای یزدی فقط در مجموعه شخصی اقای ابراهیمی قرار داشت وبدون معرفی این قبله نما از طرف اینجانب چگونه است که مقاله ای در مورد ایشان نوشته شود.
اعضای مجله تاریخ علم که دونفر از آنها استادان راهنما ومشاور پایان نامه بودند به درستی میدانستند که این موضوع بکر از پایان نامه اینجانب بوده است چگونه است که بعد از ایرادهایی مکرر از مقاله اینجانب این فرصت را به خانم موسوی دادند که مقاله را به نام ایشان چاپ کنند، آیا سزاوار نبود جلسه ای تشکیل دهند و من را در جریان چاپ این مقاله قرار دهند اگر برای اعضای خودشان بود نیز این کار را روا میداشتند؟؟!
دکتر قلندری، مشاور پایان نامه بودند، از نو وبکر بودن پایان نامه با تایید استادان به نام دانشگاه علوم تحقیقات مطلع بودند، حضرت استاد جناب دکتر هادی عالم زاده، جناب دکتر اکرمی ودیگر استادان همه در جریان موضوع بکر پایان نامه قرار داشتند، چگونه است که خانم موسوی همزمان با پایان نامه اینجانب روی این مطلب کار میکنند؟ آیا جز این است که فایل های پایان نامه در اختیار ایشان قرار گرفته است از طرفی مقاله خانم موسوی پنج ماه بعد از مقاله اینجانب به دانشگاه تهران ارسال شد، اینجانب نتیجه این بی عدالتی از طرف اعضای مجله تاریخ علم دانشگاه تهران از جمله استاد مشاور را به خوانندگان مقالات وپایان نامه واگذار میکنم.
جای بسی تأسف است که استاد مشاور و اعضای مجله تاریخ علم در دانشگاه تهران ، یک نو آوری در پایان نامه یک دانشجو در دانشگاه علوم وتحقیقات را سبک شمردند و اینگونه بر اینجانب و ودانشگاه علوم وتحقیقات و دیگر استادان دلسوز اینجانب در این دانشگاه بی حرمتی روا داشتند، نتیجه را به خوانندگان فهیم واگذار میکنم.
فایل مقاله در پیوست آمده است.
فاطمه رضایی
دانشجوی دکتری دانشگاه علوم و تحقیقات

منبع: مورخان
نظر شما