تاریخ شفاهی و پست مدرن

نادر پروانه، مدیر مسئول انتشارات مورخان
تاریخ شفاهی عموماً مورد علاقه خیلی از رشته های مرتبط با محققان علوم اجتماعی است. مخصوصاً رشته هایی که داستانهایی که واقعیت خارجی دارند را بیشتر مورد بررسی قرار می دهند. این بررسی ممکن است از نظر نژادی، جنسی، چشم اندازهای طبقاتی وغیره باشد. و یا رشته هایی که پروژه های عدالت اجتماعی را بیشتر دربردارند....

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
تاریخ شفاهی عموماً مورد علاقه خیلی از رشته های مرتبط با محققان علوم اجتماعی است. مخصوصاً رشته هایی که داستانهایی که واقعیت خارجی دارند را بیشتر مورد بررسی قرار می دهند. این بررسی ممکن است از نظر نژادی، جنسی، چشم اندازهای طبقاتی وغیره باشد. و یا رشته هایی که پروژه های عدالت اجتماعی را بیشتر دربردارند. به عنوان مثال میتوان به تاریخ شفاهی فیمینیستی در دنیای غرب که طرفدار حقوق زنان است اشاره کرد یا ممکن است در جامعه شناسی، مردم شناسی، تاریخ، تجارت، سلامت جسمی، پرستاری، آموزش و پرورش یا پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
در عصر پست مدرن و با رشد چشمگیر تاریخ اجتماعی، تاریخ شفاهی تا حد امکان از همۀ شنیده¬ ها، ویدئوها، و روشهای نوشته شده و ضبط شده استفاده میکند. این ممکن است شامل عکسها، فیلم های ویدئویی، نوارهای ضبط شده دیجیتالی، و مستندات یک پروژه تاریخ شفاهی باشد و نیز ممکن است شامل تفسیر مصاحبه شونده و مصاحبه کننده به عنوان یک محقق از مکان داستان شود که معمولاً با یک محتوای فرهنگی و اجتماعی همراه است.
تاریخ شفاهی با رویکرد اجتماعی، داستان کسانی از گروه های اجتماعی مانند شخصیت های موثر در کودکان کار یا زنان کار، معلم ها، پرستاران وغیره را نشان میدهد. لذا در هر رویدادی پست مدرن با یک مقایس وسیع تر و جالب به تاریخ شفاهی چسبیده است. از این رو در داستان تاریخ شفاهی، بافت اجتماعی شرکت کنندگان و یا شواهد مستند از هم سالان، همکاران و افراد دیگر، میتواند تفسیری قطعی از محقق و مصاحبه شونده را در آن اعمال کند اگرچه به نظر میرسد هیچ تفسیر قطعی در تاریخ وجود ندارد.
تاریخ شفاهی در عصر پست مدرن دارای ویژگی های خاصی است که آن را از دوره های دیگر متمایز میکند. تاریخ شفاهی پست مدرن، روش تفسیری است که ممکن است مصاحبه شونده به عنوان یک محقق تلقی گردد و تفسیرش در مساله وارد شود. بنابراین هم مصاحبه شونده و هم مصاحبه گیرنده، نقش فعالی را در پروژه های تاریخ شفاهی دارند که ممکن است رویکرد سیاسی یا رویکرد اجتماعی مانند محتوای نژادی یا جنسیتی داشته باشد. ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که تاریخ شفاهی پست مدرن، تصویری خوب از شرکت کنندگان در پژوهش های اجتماعی ارائه خواهند داد.
در رویکرد پست مدرنی به تاریخ شفاهی، استفاده از زبان معمول در گزارش نهایی برای ایجاد داستان قابل فهم در گستره ی مخاطبان احتمالی ضرورت دارد. به علاوه پست مدرن از روش های مدرنی برای تقویت داستانهای گفته شده استفاده میکند و ممکن است از استفاده چندگانه ی تکنولوژی، روشها و مقالات نوشته شده برای تکمیل داستانهای گفته شده در تاریخ شفاهی بهره مند گردد. لذا در رویکرد پست مدرن به تاریخ شفاهی در نهایت گزارش کاملی ارائه میشود اگرچه کامل بودن یک گزارش میتواند بنا به تعدد دیدگاه ها مورد تردید باشد.
منبع: اختصاصی مورخان
دیدگاه

رضا م
پسا مدرن

و اما عرصه ما بعد مدرن فقط یک ایده است هنوز، ولی نه ایده ای بهشتی که محصول به یاد آوردن باشد بلکه ایده ای که عین فراموشی و خموشی است و تلاش برای رهایی از کل جریان مدرنیته و شناخت مدرن، آنگونه که مثلاً در اندیشه هایدگر در اواخر عمر بروز کرد،رهایی از ایده بهشت و کل بهشت که کارخانه ایده است و اراده. بنابر این چیزی بنام شناخت پست مدرن نمی تواند وجود داشته باشد زیرا عرصه واقعیت " پسا مدرن" مربوط به واقعه رهایی از کل جریان شناخت است پسا مدرن همان " پسا شناخت" است فراسوی شناخت. این فراسویی در یک بشر مسخ شده کامل بواسطه مدرنیته که دیوانه کامل است و در یک عارف کامل به لحاظی عین هم است زیرا هر دو " خود" را کاملا از دست داده و فراموش کرده اند ولی اینکه تفاوت در چیست جای سخن ندارد زیرا فراسوی شناخت است.



استاد علی اکبر خانجانی

کتاب " شناخت شناسی" ص ۱۰۶

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۷
نظر شما