عکس جعلی منتسب به مانور سپهبد نادر جهانبانی

فرزند جهانبانی انجام چنین مانوری را تکذیب کرده است

چندی است در فضای مجازی تصویری دست به دست می‌شود که انتشاردهندگان آن مدعی هستند این تصویر کمیاب مربوط به داستان عبور سپهبد نادر جهانبانی با هواپیمای جنگی از زیر پل کارون است. ...

آدینه ۱۱ تیر ۱۳۹۵
گفتند یعقوب را در مدینه بالای مناره شیری پاره کرد! یعقوب نبود، یوسف بود. مدینه نبود، کنعان بود. مناره نبود، ته چاه بود. شیر نبود، گرگ بود. قصه از اصل دروغ بود!
چندی است در فضای مجازی تصویری دست به دست می‌شود که انتشاردهندگان آن مدعی هستند این تصویر کمیاب مربوط به داستان عبور سپهبد نادر جهانبانی با هواپیمای جنگی از زیر پل کارون است.
سپهبد جهانبانی چنان مانوری انجام نداده است!
پیش از هرچیز باید گفت که اصل داستان ساختگی است. چندی پیش «انوشیروان جهانبانی» فرزند سپهبد نادر جهانبانی در گفتگویی با دویچه وله فارسی، انجام چنین مانوری توسط پدرش را تکذیب کرد. اما ظاهراً برخی از مدیران شبکه‌های تلگرامی که با ذهن اسطوره‌ساز مردمان ما و جاذبه‌های این نوع رویکرد نسبت به تاریخ آشنا هستند، از بازار داغ شایعات تاریخی و البته عوامانه، برای افزودن بر تعداد اعضای شبکه‌هایشان فروگذار نمی‌کنند.
قضیه از چه قرار است؟
این تصویر مدتها قبل از آنکه شایعه فارسی آن ساخته و پرداخته شود، در سایت‌های اجتماعی روس زبان چرخ می‌زد و منتسب بود به عبور «والنتین پریوالوف» خلبان شوروی سابق از زیر پل عمومی شهر نووسیبیرسک روسیه به وسیله جنگنده میگ، در تاریخ ۱۴ ژوئن ۱۹۶۵ میلادی.
اما واقعیت آن است که خود این عکس هم اساساً جعلی است! نویسنده این مطلب (کلیک کنید)، در سایت انگلیسی زبان مربوط به شایعات، نشان می‌دهد که چرا چنین تصویری نمی‌تواند واقعی باشد؛ هواپیما چگونه آن مقدار عظیم آب را به هوا بلند کرده است؟ با تکنولوژی دهه ۶۰ میلادی، چه کسی و با چه دوربینی توانسته در کسری از ثانیه، دقیقاً در همان زمان عبور هواپیما از زیر پل چنین عکسی تهیه کند؟ و اگر دقت کنید، چند نفر را در قسمت پایین سمت راست تصویر مشاهده می‌کنید که پشتشان را به پل کرده‌اند و آسوده خاطر به زندگی روزمره خود مشغولند. در دنیای واقعی، عبور هواپیمای جت از این فاصله، چنان سر و صدایی ایجاد می‌سازد که ناخودآگاه توجه هرکسی به سوی آن جلب خواهد شد.
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما