رونمایی از عکس کمتردیده شده مشروطه خواهان گیلانی فاتح تهران

۲۳سند و عکس ارجینال در مورد مشروطه گیلان رونمایی شد

همترین سند این نمایشگاه، تصویر مشاهده نشده و اورجینال مجاهدان گیلانی فاتح تهران است که پس از پیروزی و خلع ید محمدعلی شاه از سلطنت، در میدان بهارستان گرفته شده است.
این مجموعه دار گیلانی ساکن تهران یادآور شد: در مرکز این تصویر، معزالسلطان، معروف به سردار محیی به همراه عمیدالسلطان، مجیب السلطنه و عباس خان در حلقه دیگر مجاهدان گیلانی دیده می شود...

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
به گزارش گیلان مصور، عصر امروز در پژوهشکده گیلان شناسی، ۲۳سند و عکس ارجینال در مورد مشروطه گیلان رونمایی شد.
این نمایشگاه که به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپا شد، حسن اکبری، مجموعه دار خصوصی، ۲۳سند و عکس در حوزه گیلان از آرشیو شخصی خود را در سالن پژوهشکده گیلان شناسی نمایش داد.
حسن اکبری در گفتگو با گیلان مصور اظهار کرد: مهمترین سند این نمایشگاه، تصویر مشاهده نشده و اورجینال مجاهدان گیلانی فاتح تهران است که پس از پیروزی و خلع ید محمدعلی شاه از سلطنت، در میدان بهارستان گرفته شده است.
این مجموعه دار گیلانی ساکن تهران یادآور شد: در مرکز این تصویر، معزالسلطان، معروف به سردار محیی به همراه عمیدالسلطان، مجیب السلطنه و عباس خان در حلقه دیگر مجاهدان گیلانی دیده می شود و همین یک تصویر کافی است تا نقش غیر قابل انکار مجاهدان گیلانی در اعاده مشروطه را پس از استبداد صغیر اثبات کنیم.
اکبری، تصویر دیگری از مشروطه خواهان گیلانی و تصاویری از مشروطه خواهان بختیاری فاتح تهران را نشان داد و افزود: این اسناد عمدتا مربوط به سالهای ۱۳۲۷هجری قمری است که ایران در اوج تحولات فکری و مدیریتی در کشور بود.
وی یادآور شد: دیگر تصاویر شاخص، اعدام مجاهدین توسط قوای روس، تصویری از اردوی ملی مرکب از مجاهدان گیلانی د بختیاری، تصاویری از امین دیوان لاهیجانی، علی خان سرهنگ، فتح الله اکبر، سردار همایون و… است که از سران مبارز اردوی مجاهدان گیلانی هستند.
این مجموعه دار همچنین از وجود ۸ سند مربوط به تحت الحمایگی آستارا به گیلان و حکومت گیلان و طوالش را نیز از اسناد مهم این نمایشگاه توصیف کرد و اظهار نمود: این اسناد که از تلگرافخانه آستارا مخابره شده است، نشان می دهد بندر مرزی آستارا جزو جلگه گیلان بوده است.
اکبری یادآور شد: سواد سند از آستارا به سپهدار اعظم در رشت به سال ۱۳۲۷ و تلگراف از فتح الله اکبر سپهدار به سردار محیی در آستارا در سال یاد شده، بخشی از مبارزات مجاهدان گیلانی در حوادث مشروطه را روایت می کند.
این مجموعه دار خصوصی به آرشیو اسناد شخصی خود که به زحمت و هزینه شخصی طی سالهای متمادی جمع آوری کرده است، اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد، بتواند در نمایشگاه های متمادی اسناد خود را در گیلان به نمایش گذارد.
گفتنی است این نمایشگاه، در حاشیه مراسم یادبود دکتر شایگان در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد و در پایان مراسم، شرکت کنندگان از این نمایشگاه اسنادی بازدید کردند.
نظر شما