نصیحت آقا محمدخان قاجار به ولیعهدش باباخان (فتحعلی شاه)

خواجه تاجدار در مملکتداری چه آموخته بود

رعیت چون آسوده گردد در فکر عزل رئیس و ضابط افتد و علی هذا القیاس. چون عموم اهالی ملک را فراغت روی دهد به عمال و حکام تمکین نکنند و در فکرهای دور و دراز درافتند، این گروه فرومایه را باید به خود مشغول کردن که از کار رعیتی و گرفتاری فارغ نگردند؛ و الا کار زراعت و فلاحت نقصان یابد و توفیر در غله و حاصل ضعیف شود وقحط پدیدار آید و لشکر ی از کار بیفتد و ف......

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
رعیت چون آسوده گردد در فکر عزل رئیس و ضابط افتد و علی هذا القیاس. چون عموم اهالی ملک را فراغت روی دهد به عمال و حکام تمکین نکنند و در فکرهای دور و دراز درافتند، این گروه فرومایه را باید به خود مشغول کردن که از کار رعیتی و گرفتاری فارغ نگردند؛ و الا کار زراعت و فلاحت نقصان یابد و توفیر در غله و حاصل ضعیف شود وقحط پدیدار آید و لشکری از کار بیفتد و فسادهای عظیم روی دهد و ملک ازمیان برود.
ارباب زراعت و فلاحت باید چنان باشد که هر ده خانه را یک دیگ نباشد تا به جهت طبخ آشی یک روز به عطلت وانتظار بسر برند و الا رعیتی نکنند و نقصان در ملک روی کند.
روضه‌الصفای ناصری، تصحیح و تحشیه جمشید کیان فر، ۱۳، ص ۷۴۲۱
دیدگاه

Joan Gaughan
Dear Sir/Madam,
I am about to publish a book on the mission of Morgan Shuster to Iran in ۱۹۱۱ to straighten out Persia's finances. May I use this advice in both the Persian in the chapter dealing with the early Qajars. It will be set against the counsel of Nizam al-Mulk to secure justice for a king's subjects. Please let me know also if there is a charge for the use of this document.

Respectfully,
Dr. Joan Gaughan

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۳
شهرام
سلام زمانیکه آقا محمد خان به ولیعهدش این نصیحت را انجام می داد این نویسنده روضه الصفا به دنیا هم نیامده بود . فکر کنید عزیزان
پاسخ تحریریه مورخان
کمتر تاریخنگاری است که در دورانی که تاریخش را نوشته به دنیا آمده باشد. می توانیم این را دلیلی بر رد مطالبش بدانیم؟
یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۸
شهرام
اون زمان که آقا محمد خان نصیحت به فتحعلی شاه می گفت نویسنده کتاب یا افراد دیگر کجا بودند؟قبلا در تاریخ عمومی به ما خورانده بودند که قاجار ها احمق و نادان و بی دست و پا بودند . الان که تاریخ تخصصی با اسناد و مدارک را می خوانم تعجب می کنم به حماقت خودم که چگونه هر چیزی که در کتاب درسی ام بود را بدون تحقیق قبول کردم منجمله این موارد دادن تا رودخانه ارس به صورت مجانی به روس‌ها از طرف های مردان خان زند و جعفر قلی خان و ضمنا دادن گیلان و مازندران به روس‌ها بدون جنگ از طرف این دو زندی . پیمان خوی بین زند و روس بود اما من در اینترنت پیدا نکردم اما در کتاب تاریخ تجزیه ایران اشاره شده . ضمنا قسمت خوارزم را همین فتحعلی شاه ضمیمه خاک ایران کرد . البته پهلوی ها. بودند که برای خریدن مشروعیت به خود قاجارها را احمق می شمردند. موقعیکه روس به ایران حمله کرد به جز در ماکو و برادران بایندر کسی مقاومت نکرد اما پشت سر عهدنامه گلستان و ترکمن چای ۲۹ سال جنگ بود . ضمنا پسر همین رضا خان سال ۵۰ بحرین را داد و سال ۵۷ کل ایران را داد و رفت . البته مقایسه من سر این خوبه و اون بده نیست . مثلاً همین موسوی نویسنده کتاب تاریخی از همین علی مردان خان ۵۰۰ تومان گرفت . موقعیکه کتاب را می خوانید دو سطر القاب می شمارد و سپس یک اسم می گوید . از طرز نوشتن کتاب می توان تا حدودی به راستی مطلب پی برد . چند دست نوشته از فتحعلی شاه دیدم و مخصوصا در هنگام گفتگو با سفیر انگلیس و فهمیدم خالی می بندند
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۳
خسرو
اونایی که میگن این گفته آقامحمدخان نیست خودشون از همون قماشین که دوست دارن همیشه رعیت و توسری خور باشند و شرافت ندارن.
این گفته آقامحمدخان کاملاً درست و مستنده

شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۹
خسرو
اونایی که میگن این گفته آقامحمدخان نیست خودشون از همون قماشین که دوست دارن همیشه رعیت و توسری خور باشند و شرافت ندارن.
این گفته آقامحمدخان کاملاً درست و مستنده

شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۱
اهورا
ایا چون نویسنده روصه الصفا دنیا نیومده بوده دلیل بر دروغ بودن این مطلب است؟ اگه اینطوره پس سید رضی نویسنده نهج البلاغه هم حدود ۴۰۰ سال بعد از حضرت علی بدنیا امد!!!
آدینه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۸
اهورا
ایا چون نویسنده روصه الصفا دنیا نیومده بوده دلیل بر دروغ بودن این مطلب است؟ اگه اینطوره پس سید رضی نویسنده نهج البلاغه هم حدود ۴۰۰ سال بعد از حضرت علی بدنیا امد!!!
آدینه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۹
مهران یوسف خواه رودسری
یکی از کاربران نوشته ، این مورخ در زمان آقامحمدخان اصلا بدنیا نیامده بود ؟!!! واقعا آدم حیرت می‌کنه از نظر دادن عده ای !!
مثل اینکه بگیم ویل دورانت در زمان تمدن بابلی ها و سومری و فرائنه ، اصلا بدنیا نیامده بود یا اینکه محمدبن جریر طبری در زمان ساسانی ها و خلفا ، اصلا بدنیا نیامده بود !!!
دوست عزیز ، خوب هست کمی قبل از نظر دادن ، فکر و اندیشه کنیم و به تحقیق و عقل روی بیاوریم . ساعتی تفکر از عبادت هفتاد ساله بالاتر و ارج دارتر هست .

آدینه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۲
مهران رودسری
این کتاب روضه صفا مال آقای هدایت هست که دنباله همون کتاب هست که زمان ایلخانی نوشته شده .
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۶
محمد کمالیان
این مطلب در اولین صفحه از کتاب تاریخ معاصر ایران چاپ ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ بود که آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درج کرده بود
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۳
محسن
قاجار ها وحشی ترین مزخرف ترین و نادان ترین و کودن ترین حاکمان ایران بودن.
سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۱
شهرام
کسی که رعیت است شرافت ندارد خسرو خان آیا این درست است ? من نه رعیتم و نه خان استاد دانشگاهی اگر کتابهای هوشنگ طلوع و اسناد هایش را ببینید شاید از جایگاه قبلی تان حرکت کنید . تا جاییکه می توانید مطالعه کنید اما در استفاده از کلمات هم دقت کنید دوستان
شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۹
شهرام
سال ۵۷ را به خاطر بیار
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۵
مصطفی
این نظریه که رعیت نباید بیکار بماند و همواره فکر و ذکرش تامین معاش خانواده خودش باشه در ایران ما یک امر جا افتاده از طرف تمامی حاکمان بوده.متاسفانه و صد حیف و افسوس...
یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۶
نظر شما