« آن که [...] صورت حیوانات فروشند برای کودکان در عید، و شمشیر و سپر چوبین فروشند برای نوروز، و بوق سفالین برای سده و کلاه و قبای ابریشمین فروشند برای جامه ی مردان و جامه، رفوکرده و گاز رشته فروشند و فرا نمایند که نو است و هم چنین هر چه در آن تلبیسی باشد ، و مجمره و کوزه و دیوان و اوانی سیم و زر فروشند و امثال این.
و امّا؛ صورت حیوان حرام است و آنچه برای سده و نوروز فروشند چون سپر و شمشیر چوبین و بوق سفالین ، این در نفس خود حرام نیست ولیکن اظهار شعار گبران است که مخالف شرع است و از این جهت نشاید؛ بلکه افراط کردن در آراستن بازار به سبب نوروز و قطایف بسیار کردن تکلف های نو ساختن برای نوروز نشاید ، بلکه نوروز و سده باید که مندرس شود و کسی نام آن نبرد تا گروهی از سلف گفته اند که روزه باید داشت تا از آن طعامها خوردن نیاید و شب سده چراغ فرانبایدگرفت تا اصلا آتش نبیند و محققان گفتهاند روزه داشتن این روز هم ذکر این روز بود و نشاید که نام این روز برند به هیچ وجه؛ بلکه با روزهای دیگر برابر بایدداشت و شب سده همچنین ، چنان که از او خود نام و نشان نماند!»
غزالی و دشمنی با جشن نوروز
توصیه به نابودسازی فرهنگ و آداب ایرانی
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
منبع:
امام محمّد غزالی ، کمیای سعادت ، تصحیح احمد آرام ، جلد اول ، صص ٤٧٨ ـ ٤٧٩
نظر شما
سایر مطالب
تخته قاپوی عشایر
«مراد اریه» پدر کاشی و سرامیک ایران
فایدۀ تاریخ (تاریخ در ترازو)
دکتر کاظم خسروشاهی کارآفرینی از نسل ایران سازان
تاریخ آلترناتیو؛ ضرورت ها و ملاحظات
شورش های دهقانی؛ زمینه ساز نهضت فراگیر جنگل شدند!
«حسن نفیسی»؛ دولتمردی سخاوتمند در ایراد اتهام به رقیبان!
روایت تاریخ به انتخاب مورخ به سبک کلایدسکوپ
سوال یا مساله؟
انقلاب و مواضع بختیار